Tylko Polregio chce wykonywać kolejowe przewozy aglomeracyjne i regionalne na zlecenie województwa podkarpackiego. Mimo złagodzenia części spośród bardzo wygórowanych wymagań oferty nie złożyła ani Arriva, ani inni potencjalnie zainteresowani. Na szczęście dla Urzędu Marszałkowskiego proponowana cena mieści się w kosztorysie.
Przetarg na przewozy, którego zakres obejmował początkowo lata 2026-2030, podkarpacki samorząd wojewódzki
ogłosił na początku stycznia. Obszernie opisywaliśmy wtedy
związane z nim kontrowersje – przede wszystkim bardzo krótki okres między ogłoszeniem postępowania a rozpoczęciem przewozów, a także antykonkurencyjne wymogi w zakresie doświadczenia (minimalna ilość pracy przewozowej
eliminowała choćby Arrivę) i potencjału kadrowego.
Część z tych wymagań została złagodzona w toku postępowania. Wpływ na to miały liczne pytania od firm zainteresowanych udziałem, a także odwołanie – co ciekawe, wniesione już w styczniu przez Polregio, powszechnie typowane jako faworyt (tzw. „zasiedziały operator”, który realizuje przewozy obecnie i ma w regionie długi staż). Do najpoważniejszej zmiany doszło 28 lipca, kiedy to okres realizacji zamówienia został przesunięty o rok (na lata 2027-2031).
Również termin otwarcia ofert przesuwano aż jedenastokrotnie. Ostatecznie, zamiast (jak pierwotnie planowano) 17 lutego, nastąpiło ono 18 sierpnia. Mimo to o kontrakt postanowiła ubiegać się tylko jedna firma – właśnie Polregio (podobnie jak
5 lat wcześniej w poprzednim przetargu). Proponowana przez przewoźnika cena (894 975 000 zł brutto) jest niższa od kosztorysu zamawiającego (942 881 163 zł brutto).
Usługi przewozowe podzielono na dwa zadania: przewozy na liniach
Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (z Rzeszowa do Dębicy, Kolbuszowej, Przeworska, Strzyżowa i na
lotnisko Jasionka) oraz Podkarpackiej Kolei Regionalnej (pozostałe trasy w województwie). Na PKA zakładana praca przewozowa wynosi 6 235 965,17 pociągokilometrów, a dla PKR – 17 882 659,79 pockm (obie wartości odnoszą się do okresu 5 lat). UMWP zastrzega sobie możliwość zwiększenia lub zmniejszenia tej wartości o maksymalnie 10%.